بيامو قصد دارد براي آمادهسازي زيرساختهاي كشور چين جهت افزايش توليد و استفاده از خودروهاي الكتريكي، بيش از ۸۰ هزار ايستگاه شارژ در شهرهاي مختلف نصب كند.
هر خودروسازي در دنيا آرزو دارد سهم بيشتري از بازار خودروي الكتريكي در چين داشته باشد. از آن جايي كه اين بخش در حال رشد و رونق روزافزون است، شركت مطرحي مانند بيامو به دنبال نقشآفريني در آن خواهد بود. سازنده آلماني اعلام كرده است كه قصد دارد با گسترش فعاليتهاي خود در چين، تا بيش از ۸۰ هزار ديرك شارژ را در بيش از ۱۰۰ شهر اين كشور نصب كند. بيامو اين ميخواهد اين ديركها را در زماني كه ناوگان خودروهاي الكتريكي جديد طي سالهاي آينده به بازار چين ميرسد، عرضه كند.
بيامو در چين به دنبال تقليد از ديگران و كارهاي معمولي نيست. از سال ۲۰۱۷ تاكنون، خودروساز آلماني در بيش از ۹۰ شهر چين تعداد ۶۵ هزار ديرك شارژ نصب كرده است؛ اين تعداد بسيار قابل توجه محسوب ميشود. اگر تعداد كل ديركهاي شارژ در اين كشور را ۴۴۰ هزار عدد در نظر بگيريم، تقريبا ۱۴ درصد از رقم فعلي است. در حال حاضر بيامو قصد دارد در يك برنامه بلندمدت، ۸ هزار ديرك شارژ ديگر نصب كند؛ اين طرح بهعنوان يكي از زيرساختهاي مورد نياز براي مجموعهاي از خودروهاي الكتريكي بيامو عمل ميكند كه قرار است طي سالهاي آينده وارد بازار خودروي چين شوند.
مارتيجن اورموس، رئيس بخش مديريت خودروهاي با مصرف انرژيهاي نو، در بيامو برليانس به خبرنگاران گفت:
بيامو در حال حاضر پيشروي بازار در بخش خودروهاي الكتريكي است و همچنان به توسعه و پيشرفت در زمينه حملونقل الكتريكي ادامه ميدهد.
بخشي از طرح گسترش ايستگاههاي شارژ بيامو شامل راهاندازي مجدد آخرين ايستگاه شارژ خانگي كالباكس (Callbox) است كه گفته ميشود باتري خودروي برقي بيامو i3 را از ظرفيت خشك تا ۸ درصد در زماني كمتر از چهار ساعت شارژ ميكند. علاوه بر اين، اين ديركهاي شارژ به شركت بيامو كمك ميكند خدمات شارژ رايگان ۱۶۸۰ ساعته (دوساله) به صاحبان خودروهايي ارائه دهد كه ديركهاي شارژ خصوصي در برخي از بزرگترين شهرهاي چين از جمله پكن، شانگهاي، گوانگژو، شنژن و چنگدو ندارند. در حال حاضر موانع زيادي در مقابل طرح بيامو براي گسترش فناوري خودروي برقي در چين وجود ندارد؛ حتي اگر اين شركت تصميم داشته باشد كه تعداد ايستگاههاي شارژ را در قطب اقتصادي شرق آسيا افزايش دهد.
اين اولين بار نيست كه شركتهاي اروپايي و بهخصوص آلماني در بخش الكتريكي صنعت چين سرمايهگذاري ميكنند. پيش از اين نيز شركت دايملر (شركت مادر مرسدس بنز) ۳.۹۳ درصد سهام شركت خودروي الكتريكي پكن (Beijing Electric Vehicle) را بهعنوان بخشي از سرمايهگذاري بزرگ در بازار خودروهاي برقي چين به دست آورد. هنوز جزئيات مشخصي از اين مشاركت افشا نشده است؛ اما به نظر ميرسد كه اين خبر تصادفي نيست. احتمال ميرود كه دايملر قصد دارد براي رقابت با بيامو كه تقريبا ۸۰ هزار ديرك شارژ در كشور چين دارد، خود را آماده كند.
فولكسواگن يكي ديگر از غولهاي خودروسازي آلمان محسوب ميشود كه علاقهمند به كسب سهم قابل توجهي از بازار خودروهاي تمام الكتريكي در چين است. دومين شركت خودروسازي بزرگ جهان اخيرا اعلام كرد كه بسته سرمايهگذاري ۲۸ ميليارد دلاري را طي پنج سال آينده اعلام خواهد كرد؛ اين سرمايهگذاري با هدف ادامه روند توسعه كارخانههاي اين شركت در سراسر جهان مخصوصا آنهايي كه در چين قرار دارند، انجام ميگيرد.