جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

سنسوري كه غذا خوردن افراد را رديابي مي‌كند

۴۱ بازديد

محققان موفق به ساخت نوعي سنسور شده‌اند كه مي‌تواند مواد شيميايي موجود در مواد غذايي را شناسايي كند.

سنسوري كه غذا خوردن افراد را رديابي مي‌كند

چنانچه بخواهيد از آمار كل مواد غذايي كه در طول روز مي‌خوريد، باخبر شويد كافي است تا سنسور آنتن‌مانند جديد را روي دندان خود قرار دهيد. اين سنسور توسط دانشمندان دانشگاه تافتس در ايالات ماسوچوست طراحي شده و اين قابليت را دارد كه موادي مانند قند، نمك و الكل را رديابي كند.

سنسور ساخته‌شده‌ي مسطح، ابعادي معادل ۲ در ۲ ميلي‌متر دارد و چسبندگي آن تا حدي است كه به سطح نامنظم دندان متصل شود. در ساخت اين سنسور از سه لايه‌ي ساندويچي استفاده شده كه شامل دو حلقه‌ي طلايي مربعي شكل در دو بخش خارجي و يك لايه‌ي پاسخ‌دهنده زيستي در قسمت مياني است. اين لايه‌ي مياني، سه ماده شيميايي مورد نظر (قند، نمك و الكل) را از درون دهان فرد جذب مي‌كند.

وقتي سنسور در معرض سيگنال دريافتي راديويي توسط دستگاه گوشي هوشمند قرار مي‌گيرد، امواج راديويي را جمع‌آوري كرده و برمي‌گرداند. اما در شكل اصلاح‌شده‌ي اين سنسور، بسته به مقدار ماده‌ي شيميايي جذب‌شده در لايه‌ي بيوزيستي مياني، بازگشت بعضي از امواج از سنسور لغو مي‌شود.

با تجزيه‌وتحليل طيف و شدت امواج راديويي كه به دستگاه تلفن همراه بازگردانده مي‌شود، اپليكيشن طراحي‌شده مي‌تواند تعيين كند كه كدام مواد شيميايي و با كدام مقادير مصرف شده‌اند. در بررسي‌هاي بعدي، اين امكان وجود دارد كه سنسور ردياب بتواند گستره‌ي وسيع‌تري از مواد را تشخيص دهد. ضمن اين كه امكان نصب آن بر اعضايي غير از دندان هم فراهم شود. پرفسور فيورنزو اومنتو، نويسنده‌ي مسئول اين مقاله مي‌گويد:

از منظر تئوري، ما مي توانيم لايه‌ي زيستي پاسخ‌‌دهنده‌ي اين سنسور را بهبود دهيم تا بتواند ديگر مواد شيميايي را هم تشخيص دهد. ما فناوري مرسوم بازشناسي با امواج راديويي RFID را به‌شكلي گسترش داده‌ايم كه مي‌تواند اطلاعات را به‌صورت پويا از هر سطحي مانند پوست و دندان بخواند و آن‌ها را انتقال دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.