شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

سامسونگ و اپل؛ بزرگ‌ترين خريداران تراشه در سال ۲۰۱۷

۳۰ بازديد

به گزارش گارتنر، اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۷ سرمايه‌گذاري در زمينه‌ي خريد تراشه‌ را به‌ ترتيب ۲۷.۵ و ۳۷.۲ درصد افزايش داده است.

سامسونگ و اپل؛ بزرگ‌ترين خريداران تراشه در سال ۲۰۱۷

بر اساس گزارش اخير مؤسسه‌ي تحقيقاتي گارتنر، در سال ۲۰۱۷ هزينه‌هاي صرف‌شده توسط اپل در زمينه‌ي تراشه‌ها، نسبت به بازه‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۶، بيش از ۲۵ درصد افزايش يافته است. طبق ادعاي گارتنر، اپل در سال ۲۰۱۷ نزديك به ۳۸.۷۵۴ ميليارد دلار صرف خريد تراشه‌ كرده است كه رشدي ۲۷.۵ درصدي نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد.

بدين ترتيب اپل پس از سامسونگ، بزرگ‌ترين خريدار تراشه‌ در دنيا به شمار مي‌رود. سامسونگ با افزايش ۳۷.۲ درصدي ميزان سفارش‌‌هاي خود و رساندن آن به ارزش بيش از ۴۳ ميليارد دلار، با اختلاف نزديك به ۴ ميليارد دلار در جايگاه نخست قرار دارد. پس از سامسونگ و اپل، شركت‌هاي دل،  لنوو،  هواوي، BBK،  اچ‌پي، هيولت پكارد اينترپرايز، ال‌جي ووسترن ديجيتال در جايگاه‌هاي سوم تا دهم قرار دارند.

ماساتسون ياماجي، تحليل‌گر ارشد گارتنر در اين خصوص مي‌گويد:

سامسونگ و اپل نه‌تنها جايگاه اول و دوم را حفظ كرده‌اند؛ بلكه در سال ۲۰۱۷، ميزان هزينه‌ي صرف‌شده‌ در زمينه‌ي نيمه‌هادي را نيز به‌‌ميزان قابل توجهي افزايش داده‌اند. اين دو شركت از سال ۲۰۱۱ جايگاه‌هاي نخست را از آن خود كرده‌اند و كماكان تأثير شگرفي بر فناوري و ترندهاي قيمتي در كل صنعت نيمه‌هادي مي‌گذارند.

با اين حال تحليل‌گران گارتنر معتقدند كه افزايش هزينه‌ي صرف‌شده توسط اپل و سامسونگ، علاوه‌ بر افزايش حجم توليد اين شركت‌ها، افزايش قيمت قطعات را نيز به نمايش مي‌گذارد.

افزايش قابل توجه قيمت حافظه‌هاي فلش NAND و DRAM تأثير بسياري بر رتبه‌بندي خريداران تراشه‌ها در طول سال ۲۰۱۷ داشته است. بسياري از توليدكنندگان و حتي شركت‌هاي بزرگ، نمي‌توانستند از ريسك كمبود تراشه‌ي حافظه و افزايش قيمت آن در طول سال ۲۰۱۷ اجتناب كنند. كمبود در زنجيره‌ي تأمين قطعات، نه‌تنها در بازار آي‌سي حافظه‌، بلكه در بازار ساير تراشه‌هاي نيمه‌هادي نظير ميكروكنترلرها، قطعات چندپارچه و قطعات پسيو رخ داد؛ اين مسئله به‌ضرر توليدكنندگان و به‌ نفع تأمين‌كنندگان تمام شد. از سويي ديگر اغلب توليدكنندگان موفق، محصولات خود را از طريق تراشه‌هاي سيليكون اختصاصي، [از ساير رقبا] متمايز مي‌كنند. افزايش هزينه‌ي صرف‌شده در زمينه‌ي توسعه‌ي تراشه‌ي اختصاصي توليدكنندگان، در آينده خطر بزرگي براي رشد توليدكنندگان تراشه‌هاي تجاري خواهد بود.

طبق اعلام گارتنر، ۱۰ خريدار بزرگ تراشه‌، ۴۰ درصد از بازار كل صنعت نيمه‌هادي را در سال ۲۰۱۷ شكل مي‌دهند و پيش‌بيني مي‌كند كه اين سهم تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۵ درصد خواهد رسيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.